Hoe kon er kortsluiting ontstaan in een auto die niet op contact staat? Bovendien is bijna alles voorzien van zekeringen en als het contact uit is, staat sowieso bijna nergens spanning op.
Na zoeken op het techniek-forum van de Land Rover Club Holland stuitte ik op een bericht van een clublid, met een LR 110 300 Tdi met EGR en bouwjaar 1998, die kortsluiting had gehad in de kabelboom die van de motor over het koppelingshuis en langs de versnellingsbak loopt. Daar waren een paar draden blank geschuurd en na opnieuw isoleren en vastzetten waren zijn problemen opgelost.
Waarschijnlijk is er bij mij ook zo iets aan de hand geweest. Het was opvallend dat van de kabelboom naast de versnellingsbak ook het nodige koperdraad verdwenen/verbrand was. Dus meer dan alleen de isolatie zoals bij het schutbord (bulkhead). Naast de versnellingsbak is het dus heter geweest. De brandhaard?
Bij het loshalen van de motorkabelboom viel mij op dat aan de B+ van de dynamo een blank geschroeide dunne draad zat. Die draad moet de oorzaak zijn van de brand, de B+ zit namelijk (via de startmotor) verbonden met de pluspool van de accu. Maar waar loopt die dunne draad naar toe? In de nieuwe kabelboom zit (uiteraard) ook een dunne bruine draad.
Het bedradingsschema bracht uitkomst. Die bruine draad loopt naar de zekering die, in de auto, voor onder het middelste stoeltje zit en vervolgens wordt hiermee het kastje van de EGR van stroom voorzien. Bij de nieuwe motorkabelboom gemeten en inderdaad de voorgaande bewering klopt. In de oude kabelboom was het laatste stukje van die dunne bruine draad (tot aan de zekering) nog gewoon intact. Ca. 2,5 meter ongezekerde draad, een doorgeschuurde kabelboom, een koppelingshuis of versnellingsbak die prima aarde leveren en de kortsluiting is een feit!